Tips bij offerte maken

Een offerte maken is niet weg te denken uit je werkzaamheden. Dit is namelijk het ideale meetpunt om te kijken of jij als bedrijf de opdracht gaat krijgen. Om deze reden zullen we in dit artikel stilstaan bij een aantal praktische tips waardoor jij jouw offertes kan optimaliseren. Door het toepassen van deze tips in jouw offertes zal jij het slagingspercentage verhogen.

Gegevens in een offerte maken

Als je op het punt staat om een offerte te maken, dan is het van groot belang dat de offerte er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een niet verzorgde offerte zal leiden tot een mindere kans van slagen. Om deze reden is het aan te raden om een standaard huisstijl te gebruiken.

 

Naast de vormgeving is het van groot belang dat je alle punten in een offerte opneemt die van belang zijn. Hierbij kun je denken aan jouw bedrijfsgegevens, datum, klantgegevens, een samenvatting en een uurtarief / totale prijs. Op basis hiervan weet je zeker dat de inhoud van je offerte goed en concreet is.

Hou de offerte beknopt

Als je op het punt staat een offerte te maken, is het van belang om de offerte die je gaat uitbrengen to the point te houden. Je wilt jouw potentiële klant niet overspoelen met informatie. Om deze reden is het aan te raden om de offerte zo beknopt mogelijk te houden. Vermeldt alleen de informatie die nodig is zodat je niet teveel onnodige dingen vermeldt.

Verwijs naar de algemene voorwaarden

Heb jij een offerte opgesteld? Dan is het van groot belang dat je in de offerte verwijst naar de algemene voorwaarden. Hierdoor weet je zeker dat je de “kleine regeltjes” van jouw bedrijf in de offerte meeneemt. Heb jij bepaalde zaken die je verder wilt toelichten? Licht deze dan toe in een aparte sectie in de offerte. Hiermee zal jij de betrouwbaarheid van de offerte vergroten.

Planning opnemen in de offerte

Bij een offerte maken is het van belang om ook een planning te maken. Hierdoor krijgt de potentiële klant precies te zien waar je mee bezig bent en wat je kunt verwachten. Klanten willen namelijk precies weten wat ze te wachten staat en wanneer. Door het toevoegen van bijvoorbeeld een tijdlijn zal jij onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten. Hierdoor zul je de kans op het krijgen van de opdracht vergroten. Probeer dit als aparte bijlage op te nemen waarbij je aandacht besteed aan een zo gedetailleerd mogelijke planning.

 

Versturen van de offerte

Heb jij de offerte gemaakt? Dan wil je hem natuurlijk zo snel mogelijk versturen. Kleine bedrijven zullen namelijk sneller inspelen op jouw persoonlijkheid als je de offerte snel zult sturen. Is jouw prijsopgave voldoende duidelijk en weet je zeker dat de offerte binnen no-time binnen zal komen? Dan zal je de kans op het krijgen van de opdracht groter. Hierbij is het wel goed om te benoemen: haastige spoed is zelden goed. Probeer daarom altijd je offerte nog een keer door te nemen voordat je hem daadwerkelijk gaat versturen. Niets is namelijk zo vervelend als het sturen van een offerte waar verschillende fouten in staan.

 

Vraag daarom snel je digitale offerte aan!

 

Geplaatst in All nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *